Εκπαιδευτικά Νέα

Αδιαφιλονίκητη πρωτιά παίρνει και φέτος στον κατάλογο των κορυφαίων ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων του κόσμου το αμερικανικό Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ, με το βρετανικό Κέμπριτζ να κερδίζει τη θέση του Γέιλ, μέχρι πέρσι δεύτερου στη λίστα, και την Οξφόρδη να πέφτει στην έκτη από την τέταρτη θέση. Παρά τις μικρές ανακατατάξεις στην 20άδα του καταλόγου που διαμορφώνεται κάθε χρόνο για λογαριασμό των «Times», η γενικότερη εικόνα από εκεί και κάτω δείχνει σημαντική ανοδική πορεία ασιατικών πανεπιστημίων, δίνοντας μια πρόγευση της «παγκοσμιοποίησης» της εκπαίδευσης που θα ακολουθήσει στις επόμενες δεκαετίες. Ανοδο όμως στην κατάταξη σημείωσε και το Πανεπιστήμιο Αθηνών, που από το 200 ανέβηκε στην 177η θέση, μαζί με το Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας.

Στις 200 πρώτες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης εξακολουθούν να κυριαρχούν τα αμερικανικά (54) και τα βρετανικά πανεπιστήμια (29), τα οποία επί χρόνια κονταροχτυπιούνται για τις πρωτιές. Στο δε εσωτερικό της γηραιάς Αλβιώνος, η αιώνια διαμάχη Κέμπριτζ και Οξφορντ είχε φέτος ηττημένη την Οξφόρδη. Εκπρόσωπός της δήλωσε «έκπληξη», οι γενικότερες δυσκολίες του πανεπιστημίου όμως είχαν αποδοθεί πριν από λίγες ημέρες σε απουσία γενναίων επενδύσεων.

 

Στην 177η (από 200ή) θέση το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Από τις ευρωπαϊκές χώρες η Γερμανία έχει 10 πανεπιστήμια στη λίστα των 200 και μονοψήφιο αριθμό οι: Ελβετία, Βέλγιο, Σουηδία, Γαλλία, Δανία, Ιρλανδία, Νορβηγία και η Ελλάδα με το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Με άριστα το 100, που κερδίζει μόνο το Χάρβαρντ, το «Καποδιστριακό» λαμβάνει 56,7.

 

Οι Ασιάτες εν τω μεταξύ τα πάνε όλο και καλύτερα. Τα πανεπιστήμια της Ιαπωνίας, του Χονγκ Κονγκ, της Νότιας Κορέας και της Μαλαισίας δεν έχουν ακόμα «πλασαριστεί» ομαδικά στην 20άδα, όμως το Πανεπιστήμιο του Τόκιο είναι στην 22η θέση, του Χονγκ Κονγκ στην 24η, του Κιότο στην 25η και της Σιγκαπούρης στην 30ή.

 

Κατά τον καθηγητή του Πανεπιστημίου της Βοστώνης, Φίλιπ Ολτμπαχ, ένας από τους λόγους που εξηγούν τη βελτίωση των πεπραγμένων ασιατικών ιδρυμάτων στη λίστα είναι ότι οι χώρες που τα φιλοξενούν «έχουν κάνει πολύ σημαντικές επενδύσεις στην ανώτατη εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια, επενδύσεις που επέφεραν βελτίωση της ποιότητας των σπουδών». Σε αυτό, κατά τον Ολτμπαχ, βοήθησε επίσης η πρόσληψη ακαδημαϊκών από το εξωτερικό, κίνηση η οποία συμβάλλει στην ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας των πανεπιστημίων στην Ασία.

 

Για την κατάρτιση της λίστας, οι «Times» βασίζονται σε ποσοτικούς δείκτες που «μετρούν» την ποιότητα της έρευνας στο πανεπιστήμιο, την ποιότητα της διδασκαλίας, το ποσοστό απορρόφησης αποφοίτων και τη διεθνή αναγνωρισιμότητα. Ζητούν επίσης την άποψη ακαδημαϊκών από όλον τον κόσμο (για τον κατάλογο του '09 ρωτήθηκαν 9.386) και 3.281 εργοδοτών που είναι απόφοιτοι πανεπιστημίων.

(Πηγή: www.timesonline.co.uk, The Guardian, Γαλλικό Πρακτ.)

 

9/10/2009

Πηγή: www.enet.gr