Εκπαιδευτικά Νέα

Σημαντική είναι η μείωση των μαθητών που εγγράφονται στην επαγγελματική εκπαίδευση στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) είναι ο νέος τύπος σχολείων που επί υπουργείας της κ. Μαριέττας Γιαννάκου αντικατέστησε τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (ΤΕΕ). Ομως, παρότι νέος θεσμός, η ανταπόκριση των μαθητών δεν ήταν αναμενόμενη. Τα πρώτα χρόνια λειτουργίας των ΕΠΑΛ (από το 2006) υπήρξε μια μικρή αύξηση των μαθητών, η οποία όμως δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη αύξηση των μαθητών στις, επίσης νέες, Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) διετούς φοίτησης, οι οποίες αποτελούν συνέχεια των ΕΠΑΛ.

Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, τα Επαγγελματικά Λύκεια μειονεκτούν έναντι των Γενικών Λυκείων, διότι:

Πρώτον, δεν προσφέρουν ουσιαστικές επαγγελματικές διεξόδους στους αποφοίτους τους.

Δεύτερον, είναι ευκολότερη η πρόσβαση στα ΑΕΙ μέσω των πανελληνίων εξετάσεων των Γενικών Λυκείων.

«Ο θεσμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης έχει αφεθεί στην τύχη του», αναφέρει στην «Κ» το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΜΕ κ. Θέμης Κοτσυφάκης.

 

Στοιχεία της ΟΛΜΕ

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΟΛΜΕ, ενώ το 1995-1996 η τεχνική, επαγγελματική εκπαίδευση είχε το 29,3% των μαθητών ηλικίας 15 έως 18 ετών (και η γενική εκπαίδευση το 70,3%), το 2007 - 2008 το ποσοστό της τεχνικής, επαγγελματικής εκπαίδευσης είχε μειωθεί στο 24,3% (ενώ αντίστοιχα η γενική είχε αυξηθεί στο 75,7%). Με βάση τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, το 2008-2009 ήταν 88.126 μαθητές σε επαγγελματικά λύκεια και σχολές έναντι 88.551 μαθητών το 2007-2008 (πτώση κατά 12%). Η μείωση του ενδιαφέροντος των μαθητών οφείλεται, σύμφωνα με τον κ. Κοτσυφάκη σε συνδυασμό παραγόντων:

 

- Τα μόνιμα προβλήματα (ελλείψεις προσωπικού, καθυστερήσεις βιβλίων, κακές υποδομές) που είναι σαφώς εντονότερα στα ΕΠΑΛ (και πριν στα ΤΕΕ) σε σχέση με τα Γενικά Λύκεια.

- Το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ μέσω ΕΠΑΛ δεν δελεάζει τους μαθητές, αφού μπορούν ευκολότερα να εισαχθούν σε κάποιο ΤΕΙ από τα Γενικά Λύκεια. Είναι ενδεικτικό ότι στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις μόνο το 5% των υποψήφιων από ΕΠΑΛ πέρασε το βαθμολογικό όριο και εισήχθη σε κάποιο ΤΕΙ.

- Εκκρεμεί η χορήγηση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους ΕΠΑΛ, που δεν έχουν εισαχθεί σε ΤΕΙ.

Ετσι, η επαγγελματική εκπαίδευση παραμένει το «αποπαίδι» της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, παρ' όλο που όλοι παραδέχονται την αξία της στην προσπάθεια επίλυσης των στρεβλών της ελληνικής εκπαίδευσης.

 

Κατάληψη λυκείου λόγω ελλείψεων

Οι υπάρχουσες ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς αλλά και το πρόσχημα των ελλείψεων σε είδη προσωπικής υγιεινής αποτέλεσαν την αφορμή για τη χθεσινή κατάληψη στο 1ο ημερήσιο ΕΠΑΛ Αχαρνών από μικρή ομάδα μαθητών. «Κάθε χρόνο, μέχρι το τέλος Οκτωβρίου υπάρχουν ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς. Ετσι συμβαίνει και φέτος. Βάζουν και τον γυμναστή για μάθημα» είπε στην «Κ» ο αντιπρόεδρος της Ενωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του δήμου Αχαρνών, Δημήτρης Καλατζής. Πάντως, κανονικά έγιναν τα μαθήματα στο 1ο εσπερινό ΕΠΑΛ που στεγάζεται στο ίδιο κτίριο. «Κάθε χρόνο κάνουν ένα τρίμηνο κατάληψη, χωρίς να επηρεάζεται το εσπερινό» σύμφωνα με τον διευθυντή του, Ισίδωρο Τουρκαντώνη.

 

7/10/2009

Πηγή: www.kathimerini.gr