Οικονομικά Νέα

Σε νέα διελκυστίνδα μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και της πανεπιστημιακής κοινότητας εξελίσσεται το αίτημα των πολυτεχνείων της χώρας τα πτυχία τους, πενταετών σπουδών, να αναγνωριστούν ως master. Στην ίδια κατηγορία εμπίπτουν τα Γεωπονικά και Δασολογικά Τμήματα καθώς και η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. «Προκειμένου να προχωρήσουμε σε συγκεκριμένες αποφάσεις, είναι αναγκαίος ένας ουσιαστικός διάλογος με τα πανεπιστήμια, τα πολυτεχνεία, τα ΤΕΙ, τις επαγγελματικές ενώσεις και άλλους αρμόδιους φορείς», αναφέρει στην Οικονομική Επιθεώρηση ο ειδικός γραμματέας ανώτατης εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας Αθανάσιος Κυριαζής.

Ειδικότερα, το αίτημα είναι από καιρό γνωστό στο υπουργείο Παιδείας και τα ιδρύματα και οι σχολές πενταετών σπουδών έχουν στο πλευρό τους και τις ισχυρές επιστημονικές ενώσεις, όπως είναι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ). Μάλιστα, στην έκτη συνάντηση πρυτάνεων των πολυτεχνείων και κοσμητόρων των πολυτεχνικών σχολών της χώρας, η οποία έγινε στις 20 Σεπτεμβρίου, τα ιδρύματα... αναγόρευσαν τα πτυχία τους master. Συγκεκριμένα, από τους εκπροσώπους των ιδρυμάτων αποφασίστηκε ομόφωνα ότι τα διπλώματα των πολυτεχνικών τμημάτων και των σχολών ενιαίου και αδιάσπαστου πενταετούς κύκλου σπουδών (απαραίτητη προϋπόθεση για την άδεια άσκησης επαγγέλματος) είναι ισοδύναμα με τα ευρωπαϊκά master πενταετούς διάρκειας ή δέκα εξαμήνων. Βέβαια, αυτό είναι μια μονομερής αναγνώριση που ενδεχομένως να εφαρμόζεται από ΑΕΙ της Ευρώπης, αλλά όχι στην Ελλάδα. Εξ ου και η διελκυστίνδα, με τις δύο πλευρές να έχουν τα δικά τους επιχειρήματα.

Κυβερνητική άρνηση

«Σε όλη την Ευρώπη, εδώ και μια δεκαετία, έχουν ξεκινήσει ευρείες μεταρρυθμίσεις για την προσαρμογή των συστημάτων ανώτατης εκπαίδευσης στο σύστημα των τριών κύκλων σπουδών (προπτυχιακός, μεταπτυχιακός, διδακτορικός), στο πλαίσιο της ίδρυσης του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης έως το 2010», αναφέρει ο Αθ. Κυριαζής. Τι σχέση έχουν αυτές οι μεταρρυθμίσεις με την αναγνώριση των πτυχίων πενταετούς διάρκειας ως master; [...]

Ουσιαστικά, το υπουργείο Παιδείας προτείνει στα πανεπιστήμια με σπουδές πενταετούς διάρκειας να τις «σπάσουν» σε δύο μέρη, τον προπτυχιακό κύκλο (τρία ή τέσσερα χρόνια) και τον μεταπτυχιακό (ένα ή δύο χρόνια). Αυτό θα διευκόλυνε τη θέση των πολυτεχνείων, τα οποία όμως θεωρούν ότι έτσι υποβαθμίζονται οι σπουδές τους. Και αυτό διότι κάποιος φοιτητής μπορεί να πάρει το πρώτο του πτυχίο σε λιγότερα χρόνια. [...]

Ακαδημαϊκή ανταπάντηση

Τα «σπάσιμο» του χρόνου σπουδών στα πολυτεχνεία, εκτός των ενστάσεων περί υποβάθμισης των σπουδών, θα προκαλέσει σύγχυση, αφού ανάλογο χρόνο σπουδών έχουν και τα ΤΕΙ. Έτσι, τα πολυτεχνεία έχουν διαμορφώσει τη δική τους φαρέτρα επιχειρημάτων.

«Η άρνηση του υπουργείου Παιδείας να δεχθεί ότι τα διπλώματα που απονέμουν τα πολυτεχνεία είναι ισοδύναμα με τα ευρωπαϊκά master πενταετούς διάρκειας είναι ακατανόητη», ανέφερε στην Οικονομική Επιθεώρηση ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), καθηγητής Νικόλαος Μουσιόπουλος. [...] «Φθάσαμε, λοιπόν, στην οξύμωρη κατάσταση να πρέπει στην Ελλάδα τα πολυτεχνεία να αγωνισθούν για να εξομοιωθούν με τα ΤΕΙ» τονίζει ο καθηγητής.

Πηγή: www.economia.gr/, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ - Μάρτιος 2009