Επιλογές

Νέες Ασκήσεις ΑΟΘ

Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου 2019, 9:00 - 14:00

Mediterranean Hotel Θεσσαλονίκης, Σαλαμίνας 3 & Καρατάσου

 

Πρόγραμμα

 

09:00 – 09:30  Προσέλευση – εγγραφές

09:30 – 10:00  Χαιρετισμοί

Δαμιανίδου Όλγα, (Πρόεδρος Περιφ. Τμ. Μακεδονίας – Θράκης ΕΟΕΔΕ)
Πανοζάχος Δημήτρης (Ορθολογισμός Α.Ε.)
Καραμανλή Θεοδώρα (Συντ. Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ80 Κεντρικής Μακεδονίας)
Πριβαρτιτσάνης Πέτρος, (Αντιπρόεδρος Κεντρικού Δ.Σ. ΕΟΕΔΕ)

10:00 – 10:30  Εισήγηση: «Αρκεί από μόνη της η 4η Βιομηχανική Επανάσταση;»

                         Μάρδας Δημήτριος, π. Υπουργός, Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, Καθηγητής Οικονομικών Επιστημών, ΑΠΘ

10:30 – 11:00  Εισήγηση: «4η Βιομηχανική Επανάσταση: Μύθος ή Πραγματικότητα;»

Μαυρουδέας Σταύρος, Καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας

Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής

11:00 – 11:30  Εισήγηση: «Γεφυρώνοντας την Κυκλική Οικονομία με τη Βιομηχανία 4.0: Τάσεις & Δεξιότητες για τους Μελλοντικούς Αποφοίτους»

Διαμαντίδης Αναστάσιος, Lecturer - Business Administration and Economics Department,

    The University of Sheffield International Faculty, CITY College

1130 – 12:00   ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΓΙΑ ΚΑΦΕ

12:00 – 12:30  Εισήγηση: «Οι Βιομηχανικές Επαναστάσεις, το Κέρδος, η Σύνθεση του Κεφαλαίου και οι Μορφές Οργάνωσης της Κοινωνικής Παραγωγής»

                        Τέντες Παντελής, Πρόεδρος Κεντρικού Δ.Σ. ΕΟΕΔΕ

12:30 – 13:30  Συζήτηση

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ο υπουργός Παιδείας , σε κατ ιδίαν συζήτηση με το esos διέψευσε κατηγορηματικά φήμες για μη εφαρμογή από το 2020 των αλλαγών, τονίζοντας ότι για πρώτη φορά το σύστημα θα εφαρμοστεί το 2020 και θα αφορά τους σημερινούς μαθητές της Β Λυκείου

Τον Δεκέμβριο του 2016 ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου είχε ανακοινώσει ότι τον Μάρτιο του ίδιου έτους του θα ληφθούν οι πολιτικές αποφάσεις για τη Β και Γ Λυκείου, Εθνικό Απολυτήριο, κατάργηση Πανελληνίων, και αναμόρφωση των πρώτων ετών των ΑΕΙ.

Στο ερώτημα πότε θα ανακοινωθεί το Σχέδιο αλλαγών στο Λύκειο και το νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ , σήμερα ο υπουργός Παιδείας δεν απαντά, προκαλώντας πολλά ερωτηματικά, ενισχύοντας τις φήμες ότι δεν θα εφαρμοστεί για τους φετινούς μαθητές της Β Λυκείου.

Ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας , σε κατ ιδίαν πρόσφατη συζήτηση με το esos, διέψευσε κατηγορηματικά αυτές τις φήμες, τονίζοντας ότι για πρώτη φορά το σύστημα θα εφαρμοστεί το 2020 και θα αφορά τους σημερινούς μαθητές της Β Λυκείου

Μετά το Δεκέμβρη του 2016 ακολούθησαν και άλλες πολλές σχετικές δηλώσεις σχετικά με χρονοδιαγράμματα που ποτέ δεν τηρήθηκαν και φτάσαμε στον Σεπτέμβριο του 2018, για να δημοσιοποιηθεί το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Τότε , λοιπόν, το Σεπτέμβρη του 2018 ο υπουργός δήλωσε “πανηγυρικά” ότι μέχρι τα Χριστούγεννα το νομοσχέδιο θα έχει ψηφιστεί στη Βουλή.

Η “πανηγυρική” αυτή δέσμευση δεν υλοποιήθηκε.

Η δήλωση του Κ. Γαβρόγλου που πραγματικά “έγραψε” ήταν τον Δεκέμβρη του 2017 “Θα καταθέσουμε τις προτάσεις με το νέο έτος (Γενάρη 2018) για να έχει και ορισμένα καλά το νέο έτος” είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γαβρόγλου, κάτι βέβαια που δεν έγινε τότε.

Οσον αφορά την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων , ο Κ. Γαβρόγλου έχει δηλώσει:

- Πρέπει να αλλάξει το σημερινό σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων όχι όμως και να καταργηθούν οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».

- Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις όχι μόνο δεν καταργούνται αλλά θα πρέπει να συμβιβαστούμε με αυτές, σύμφωνα με τις νέες δηλώσεις του υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον Ελεύθερο Τύπο.

- Δεν υπάρχει εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς εξετάσεις. Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να συμβιβαστούμε με αυτό.

Το ΙΕΠ, ο επιστημονικός σύμβουλος του υπουργού Παιδείας, δια του προέδρου του Γ. Κουζέλη το ξεκαθάρισε τον περασμένο Νοέμβριο:

"Θα πρέπει το υπουργείο Παιδείας, πάρα πολύ σύντομα, το αργότερο τον Ιανουάριο του 2018 να έχει κοινοποιήσει το Σχέδιο πρόσβασης στα ΑΕΙ. Δεν γίνεται διαφορετικά. Θα πρέπει μαθητές και εκπαιδευτικοί στις αρχές του 2018 να γνωρίζουν τα βήματα που θα οδηγήσουν σε ένα νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ".

Το esos δημοσιεύει όλες τις δηλώσεις του Κ. Γαβρόγλου που έχει κάνει ως υπουργός Παιδείας -με χρονική σειρά-για το νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ, καθώς και τις θέσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

 

 

Πανελλαδικές 2019: Τα μαθήματα που θα διαγωνιστούν οι υποψήφιοι-Οι Συντελεστές Βαρύτητας- Τα Επιστημονικά Πεδία

Πως θα υπολογίσετε τα μόρια για την εισαγωγή στα ΑΕΙ

Πηγή: ESOS

Οι Σχολές, τα Τμήματα και οι Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων των Πανεπιστημίων, των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, των Τ.Ε.Ι., των Α.Σ.Τ.Ε., των Στρατιωτικών Σχολών, των Σχολών της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού καθώς και των Σχολών Δοκίμων Σημαιοφόρων Λ.Σ. και Λιμενοφυλάκων κατατάσσονται στα εξής  τέσσερα (4) Επιστημονικά Πεδία:

1ο Επιστημονικό Πεδίο: Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες

2ο Επιστημονικό Πεδίο: Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες

3ο Επιστημονικό Πεδίο: Επιστήμες Υγείας και Ζωής

4ο Επιστημονικό Πεδίο: Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορική

Οι μαθητές της Γ ́ τάξης Ημερήσιου και Δ ́ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου σχολικού έτους 2018-19 έχουν ήδη επιλέξει και παρακολουθούν μία από τις παρακάτω Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού:

• Ομάδα Προσανατολισμού ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

• Ομάδα Προσανατολισμού ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

• Ομάδα Προσανατολισμού ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ

Οι Ομάδες Προσανατολισμού επιτρέπουν την πρόσβαση σε συγκεκριμένα Επιστημονικά Πεδία κατόπιν συμμετοχής σε εξετάσεις που διεξάγονται σε πανελλαδικό επίπεδο με θέματα από την εξεταστέα ύλη της τάξης αυτής που προκύπτουν αποκλειστικά από Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.

Οι μαθητές της τελευταίας τάξης Γενικού Λυκείου σχολικού έτους 2018-19 και οι απόφοιτοι-υποψήφιοι, οι οποίοι θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2019, που επιθυμούν να είναι υποψήφιοι σε ένα (1) μόνο Επιστημονικό Πεδίο, εξετάζονται σε τέσσερα (4) μαθήματα, ενώ όσοι επιθυμούν να είναι υποψήφιοι σε δύο (2) Επιστημονικά Πεδία, εξετάζονται και σε ένα πέμπτο (5ο) μάθημα, το οποίο μπορεί να είναι Γενικής Παιδείας ή Ομάδας Προσανατολισμού.

Οι μαθητές εξετάζονται υποχρεωτικά στα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που ήδη έχουν επιλέξει και παρακολουθούν ενώ οι απόφοιτοι μπορούν να επιλέξουν να εξεταστούν στα μαθήματα οποιασδήποτε Ομάδας Προσανατολισμού.

Όλοι οι υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν έναν ή δύο από τους παρακάτω εναλλακτικούς συνδυασμούς μαθημάτων ανά Ομάδα Προσανατολισμού, λαμβάνοντας υπόψη και τα μαθήματα στα οποία υπάρχουν αυξημένοι συντελεστές βαρύτητας.

Συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων

1.Για τον προσδιορισμό του συνόλου των μορίων κάθε υποψηφίου για εισαγωγή στις Σχολές στα Τμήματα και στις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων που είναι ενταγμένα σε κάθε ένα από τα ανωτέρω Επιστημονικά Πεδία θα υπολογίζονται τα μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού που ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, ως ακολούθως:

A. Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών

1ο Επιστημονικό Πεδίο Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών

α) Αρχαία Ελληνικά Προσανατολισμού με συντελεστή ένα κόμμα τρία (1,3)

β) Ιστορία Προσανατολισμού με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά (0,7)

3ο Επιστημονικό Πεδίο Επιστημών Υγείας και Ζωής

α) Βιολογία Γενικής Παιδείας με συντελεστή μηδέν κόμμα εννιά (0,9)

β) Νεοελληνική Γλώσσα με συντελεστή μηδέν κόμμα τέσσερα (0,4)

 

Β. Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών

2ο Επιστημονικό Πεδίο Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών

α) Μαθηματικά Προσανατολισμού με συντελεστή ένα κόμμα τρία (1,3)

β) Φυσική Προσανατολισμού με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά (0,7)

3ο Επιστημονικό Πεδίο Επιστημών Υγείας και Ζωής

α) Βιολογία Προσανατολισμού με συντελεστή ένα κόμμα τρία (1,3)

β) Χημεία Προσανατολισμού με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά (0,7)

 

Γ. Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής

3ο Επιστημονικό Πεδίο Επιστημών Υγείας και Ζωής

α) Βιολογία Γενικής Παιδείας με συντελεστή μηδέν κόμμα εννιά (0,9)

β) Νεοελληνική Γλώσσα με συντελεστή μηδέν κόμμα τέσσερα (0,4)

 

4ο Επιστημονικό Πεδίο Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορική

α) Μαθηματικά Προσανατολισμού με συντελεστή ένα κόμμα τρία (1,3)

β) Αρχές Οικονομικής Θεωρίας με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά (0,7)

Για την εισαγωγή στα τμήματα κάθε Επιστημονικού Πεδίου, θα υπολογίζονται τα τέσσερα (4) μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο.

Συγκεκριμένα:

Ι. Ομάδα Προσανατολισμού ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

Τα κοινά μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, σε όποιο Επιστημονικό Πεδίο και αν κατευθύνονται, είναι τα εξής τρία (3):

1. Αρχαία Ελληνικά Ομάδας Προσανατολισμού

2. Ιστορία Ομάδας Προσανατολισμού

3.Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας

Οι υποψήφιοι εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα θα πρέπει να εξεταστούν:

α) στα Λατινικά Ομάδας Προσανατολισμού, για να έχουν πρόσβαση στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο

β) στη Βιολογία Γενικής Παιδείας, για να έχουν πρόσβαση στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο

Οι υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν ένα (1) ή δύο (2) Επιστημονικά Πεδία.

Ειδικότερα, οι εναλλακτικοί συνδυασμοί πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών ανά Επιστημονικό Πεδίο και οι συντελεστές βαρύτητας των δύο μαθημάτων παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:

 panel2019 pedia p001

II. Ομάδα Προσανατολισμού ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

Τα κοινά μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, σε όποιο Επιστημονικό Πεδίο και αν κατευθύνονται, είναι τα εξής τρία (3):

1.Φυσική Ομάδας Προσανατολισμού

2.Χημεία Ομάδας Προσανατολισμού

3. Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας

Οι υποψήφιοι εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα θα πρέπει να εξεταστούν:

α) στα Μαθηματικά Ομάδας Προσανατολισμού, για να έχουν πρόσβαση στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο

β) στη Βιολογία Ομάδας Προσανατολισμού, για να έχουν πρόσβαση στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο

Οι υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν ένα (1) ή δύο (2) Επιστημονικά Πεδία.

Ειδικότερα οι εναλλακτικοί συνδυασμοί πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων της ΟμάδαςΠροσανατολισμού Θετικών Σπουδών ανά Επιστημονικό Πεδίο και οι συντελεστές βαρύτητας των δύο μαθημάτων παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:

panel2019 pedia p01

 

III. Ομάδα Προσανατολισμού ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ

Τα κοινά μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, σε όποιο Επιστημονικό Πεδίο και αν κατευθύνονται, είναι τα εξής τρία(3):

1.Μαθηματικά Ομάδας Προσανατολισμού

2.Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ) Ομάδας Προσανατολισμού

3.Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας

Οι υποψήφιοι εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα θα πρέπει να εξεταστούν:

α) στη Βιολογία Γενικής Παιδείας, για να έχουν πρόσβαση στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο

β) στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (ΑΟΘ) Ομάδας Προσανατολισμού, για να έχουν πρόσβαση στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο.

Οι υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν ένα (1) ή δύο (2) Επιστημονικά Πεδία.

Ειδικότερα οι εναλλακτικοί συνδυασμοί πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων της Ομάδας

Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής ανά Επιστημονικό Πεδίο και οι συντελεστές βαρύτητας των δύο μαθημάτων παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:

panel2019 pedia p02

 

Πως θα υπολογίσετε τα μόρια για την εισαγωγή στα ΑΕΙ

Ο τρόπος υπολογισμού των μορίων για εισαγωγή στις Σχολές και τα Τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης  βασίζεται μόνο στο γραπτό βαθμό των 4 ή 5 μαθημάτων.
Ειδικότερα:

Τα μόρια για κάθε επιστημονικό πεδίο προκύπτουν από τα 4 μόνο μαθήματα του κάθε πεδίου. Για τον υπολογισμό των μορίων εφαρμόζεται ο τύπος:

[ (Α+Β+Γ+Δ) x 2 + (Α x 1,3) + (Β x 0,7) ] x 100 = ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΡΙΩΝ για συγκεκριμένο πεδίο,

όπου Α, Β, Γ, Δ είναι οι γραπτοί βαθμοί των 4 πανελλαδικών μαθημάτων του συγκεκριμένου πεδίου και Α,Β είναι οι γραπτοί βαθμοί των 2 μαθημάτων με συντελεστές βαρύτητας του συγκεκριμένου πεδίου.

Σε περίπτωση που ο υποψήφιος διεκδικεί την εισαγωγή του σε πεδίο με μειωμένους συντελεστές βαρύτητας, τότε για τον υπολογισμό των μορίων εφαρμόζεται ο τύπος:

[ (Α+Β+Γ+Δ) x 2 + (Α x 0,9) + (Β x 0,4) ] x 100 = ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΡΙΩΝ για συγκεκριμένο πεδίο,

όπου Α, Β, Γ, Δ είναι οι γραπτοί βαθμοί των 4 πανελλαδικών μαθημάτων του συγκεκριμένου πεδίου και Α,Β είναι οι γραπτοί βαθμοί των 2 μαθημάτων με μειωμένους συντελεστές βαρύτητας του συγκεκριμένου πεδίου.

Και στις δύο ανωτέρω περιπτώσεις, στο ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΡΙΩΝ θα προστεθούν και τα επιπλέον μόρια που θα συγκεντρώσει ο υποψήφιος από τυχόν εξέτασή του σε ειδικά μαθήματα ή πρακτικές δοκιμασίες με τους αντίστοιχους συντελεστές , για να προκύψει ένα διαφορετικό σύνολο μορίων, που θα ισχύει μόνο για τμήματα που απαιτούν ειδικά μαθήματα ή πρακτικές δοκιμασίες.

Τα τελευταία χρόνια οι ακολουθούμενες εκπαιδευτικές πολιτικές διαμορφώνουν  σταδιακά το πλαίσιο της αλλαγής του σχολείου. Η προσπάθεια ουσιαστικά ξεκινά το 2000 με τη θεματική οργάνωση των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών στη βάση του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου (ΔΕΠΠΣ).

Η πρόταση αυτή καταργεί σε μεγάλο βαθμό τη σχέση του μαθητή με τη μάθηση, το στοχασμό και τη γνώση, τη συνείδηση, την κατανόηση και  τη συλλογικότητα. Με τη «διαθεματικότητα» συγχέονται τα αντικείμενα και οι μέθοδοι των διαφορετικών επιστημών. Η μη διακριτότητα-αυτοτέλεια των επιστημονικών αντικειμένων οδηγεί  και στην κατάργηση των λειτουργικών διαδικασιών της διδασκαλίας, οι οποίες  μπορούν να εξυπηρετήσουν τη γνώση και τη μάθηση. Η κατάργηση της αυτοτέλειας εξυπηρετεί στην πραγματικότητα την ιδεολογική χειραγώγηση του μαθητή και τη διάλυση της ειδικότητας των εκπαιδευτικών, ώστε να υπάρχει ευκολότερος δρόμος για παραπέρα εξάρτηση, κινητικότητα, ρευστότητα και αβεβαιότητα. Επιπλέον, αλλάζει και ο ρόλος του καθηγητή  στη διαδικασία της μάθησης, ο οποίος μετατρέπεται από δημιουργός αξιών, ιδεών και γνώσεων που ανταλλάσσει με τους μαθητές, σε διεκπεραιωτή και αναπαραγωγό έτοιμων προγραμμάτων.  

Με τη «διαθεματική προσέγγιση» το σχολείο χαρακτηρίζεται από:

α. Επιλεκτικότητα, δηλαδή, μια αντιεπιστημονική αντίληψη που θεωρεί ότι υπάρχει ελευθερία επιλογής σε προκαθορισμένα γνωστικά αντικείμενα, θεματικά προσδιορισμένα με τη μορφή διδακτικών ενοτήτων  και λυμένων θεμάτων.

β. Εναλλακτικότητα, η οποία  εκδηλώνεται ως ένας εθισμός στην αντίληψη της πιθανής ή ενδεχόμενης ισοδυναμίας των γνωστικών αντικειμένων ή διδακτικών ενοτήτων για την παραπέρα πορεία του μαθητή.

γ. Αποσπασματικότητα, διεκπεραίωση της γνώσης και διαχείριση της πληροφορίας με τέτοια χρήση της τεχνολογίας που οδηγεί το μαθητή στη  σύνδεση με την επιχειρηματικότητα και την αγορά.

Το σχολείο μέχρι πρόσφατα ήταν μεν αποσπασματικό αλλά συμβατικό. Στο συμβατικό σχολείο παρέχεται ολόκληρο το περιεχόμενο της γνώσης μιας επιστήμης (εναρμονισμένο με το ηλικιακό, νοητικό επίπεδο των μαθητών) με ατέλειες ή διαστρεβλώσεις θεωρητικές, μεθοδολογικές, ερμηνευτικές και ιδεολογικές, το οποίο διεκπεραιωνόταν μέσα από διακριτά- αυτοτελή μαθήματα επιστήμες. Υπήρχε, δηλαδή, αντιστοιχία επιστήμης και μαθήματος.  

Προπομπός της κατάργησης της αντιστοιχίας επιστήμης και μαθήματος είναι η ένταξη στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Λυκείου του Project, το οποίο προωθεί την αποσπασματική γνώση και αναζητεί μέσα από την ομαδοσυνεργατική διαδικασία την ψυχολογική ισορροπία του μαθητή.   

Το 2013 εντάσσεται στο πρόγραμμα του Λυκείου το μάθημα «Πολιτική Παιδεία» με αποτέλεσμα να διαταραχθεί για πρώτη φορά η αντιστοιχία επιστήμης και μαθήματος και να ταυτισθούν  τα αντικείμενα και οι μέθοδοι των τριών επιστημών. Η θεματική προσέγγιση εφαρμόζεται επίσης στο νέο αναλυτικό πρόγραμμα της Ιστορίας (θεματικοί φάκελοι), των Θρησκευτικών και πιο πρόσφατα στο «Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία».     

Πρόκειται  για μια μετάβαση από το σχολείο της γνώσης, (το νοησιαρχικό σχολείο) στο σχολείο της ψυχικής ισορροπίας, της ρύθμισης του συναισθήματος, της άνθησης της εξάρτησης, του καταναγκασμού στην έκφραση και της ομοιομορφίας. Αποτέλεσμα της μετάβασης από τη γνώση στην ισορροπία και στη διαχείριση είναι λιγότερη γνώση και μάθηση και έμφαση στις δεξιότητες. Με τον τρόπο αυτό έχουμε μια μετατόπιση της εκπαίδευσης από τη γνωστικότητα στην εφαρμοστικότητα.

Η φιλοσοφική βάση της εκπαιδευτικής πολιτικής έχει σχέση με το μεταμοντερνισμό, ο οποίος απορρίπτει τις «Μεγάλες Αφηγήσεις», πολεμά την ολότητα και τον καθολικό τρόπο σύλληψης και θέασης της πραγματικότητας, τις νομοτέλειες και τους νόμους της αιτιότητας. Εφικτοί είναι  μόνο οι μερικοί μετασχηματισμοί, «μικρές εγχειρητικές τομές, παρεμβάσεις στους κρίσιμους κόμβους του συστήματος, ώστε αυτό να λειτουργήσει με διαφορετικό τρόπο».   

Κοινός τόπος σύγκλισης στη φιλοσοφία του μεταμοντέρνου και του φιλελευθερισμού είναι το «αποκεντρωμένο υποκείμενο» και η αντίληψη για την ατομικότητα. Ο κοινωνικός σχεδιασμός στο φιλελευθερισμό συνίσταται στην «ίση ελευθερία των μελών της κοινωνίας για ικανοποίηση των ατομικών επιθυμιών». Προϋπόθεση της προσωπικής ελευθερίας και της ατομικής τελείωσης είναι η ύπαρξη ενός ελάχιστου πεδίου στο πλαίσιο του οποίου υπάρχει δυνατότητα ελεύθερης εκδίπλωσης της ατομικής ανάπτυξης.

Στη μεταμοντέρνα θεωρία εκκινούν από το άτομο, το οποίο είναι ισότιμο με την κοινωνία και δεν συνθλίβεται στις ανάγκες μιας απρόσωπης συλλογικότητας. «Απαραίτητη προϋπόθεση κοινωνικής συνοχής είναι η ατομική ελευθερία/ αυτονομία και η σπουδαιότητα της πνευματικής καλλιέργειας που μπορούν να ευδοκιμήσουν στο έδαφος του δημοκρατικού πολιτεύματος». Υποστηρίζει η θεώρηση αυτή ότι το υποκείμενο αδυνατεί να συλλάβει, να κατανοήσει και να μετασχηματίσει τους όρους της ζωής του, δεν υπάρχει ως κοινωνικό υποκείμενο. Ο ναρκισσισμός των μικροδιαφορών της εξουσίας και η θεώρηση ότι όλα είναι ρευστά, οδηγεί σε μια τεχνοκρατική πρόταση αναμόρφωσης της κοινωνικής πραγματικότητας. Με βάση τα παραπάνω η ταύτιση των εκπαιδευτικών πολιτικών από το 2000 μέχρι σήμερα είναι κάτι περισσότερο από εμφανής.

Ο στόχος, όμως, είναι ο μαθητής στο σχολείο να μαθαίνει τι και πώς να γνωρίζει και να γνωρίζει τι και πώς να μαθαίνει. Έτσι, το όραμα για ένα σχολείο της μόρφωσης και της γνώσης παραμένει πάντα επίκαιρο.   

Παντελής Τέντες

Πρόεδρος της Ένωσης Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών

τ. Σχολικός Σύμβουλος

 

Πηγή: Το Βήμα

esos.gr

Καθημερινή Ηλεκτρονική Εφημερίδα για την Παιδεία
  • Υπουργείο παιδείας Η τοποθέτηση των ρολών ασφαλείας στις εξόδους του κτηρίου του υπουργείου Παιδείας, βάζει σε κίνδυνο τους 2.000 εργαζόμενους στην Κεντρική Υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας. Σύμφωνα με τον Σύλλογο των Υπαλλήλων του υπουργείου:   Την Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου το ρολό που έχει τοποθετηθεί στην έξοδο, δίπλα από τον παιδικό σταθμό, ενεργοποιήθηκε χωρίς προειδοποίηση. Τη  Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου το ρολό  ήταν  ακόμα κατεβασμένο, κλείνοντας την κύρια έξοδο κινδύνου. Σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης, τονίζει ο Σύλλογος, θα είναι αδύνατη η διαφυγή των δύο

    ...

Πανελλαδικές

Ωρολόγια Προγράμματα

Top
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας. Συνεχίζοντας τη χρήση αυτού του ιστότοπου, δίνετε τη συγκατάθεσή σας για τη χρήση των cookies. More details…